Checklist: binnen 20 minuten je cv updaten

Categorie
Nijmegen

Binnen 20 minuten je cv bijwerken? Het kan! Bespaar tijd met deze checklist.

 

Of je nu op zoek bent naar je eerste (bij)baan of je wil een carrièreswich maken, het proces begint vaak met jouw cv. Dit ene document kan jouw kans op een sollicitatiegesprek vergroten of verkleinen. Dus, wat wil een recruiter zien? Deze checklist behandelt - in 20 minuten - welke cv-regels er zijn en geeft je tips in het benoemen of weglaten van informatie.

0 - 5 MINUTEN

De noodzakelijke onderdelen:

  1. Contactgegegevens
  2. Introductie over jezelf
  3. Werkervaring
  4. Opleidingen
  5. Competenties
  6. Een professionele foto (optioneel!)
  7. Een werkende hyperlink naar je LinkedIn profiel (optioneel!)

 

Het onderdeel met je contactgegevens bestaat uit de volgende punten:

  • Voor- en achternaam
  • Geboortedatum
  • Mobiele nummer
  • E-mailadres
  • Woonplaats
  • Geboorteplaats
  • Rijbewijs
  • In het bezit van een auto ja/nee (optioneel)
  • Een eigen website of online portfolio (optioneel)

 

Tips voor de lay out van je cv in zijn geheel:

  • Je cv is niet langer dan 2 pagina's. Je wilt jouw cv overzichtelijk en bondig houden.
  • Je cv is scanbaar. Maak gebruik van koppen, bulletpoints en kaders.
  • Je werkervaring staat als eerste vermeld, dus boven de opleidingen en trainingen.
  • De tekst is links uitgelijnd. Dit bevordert de leesbaarheid.

 

5 – 15 MINUTEN

Inhoudelijke tips voor de onderdelen werkervaring, opleidingen en competenties:

  • Vermeld alleen relevante opleidingen, trainingen/cursussen, werkervaring en competenties. Schrap hetgeen wat niet aansluit op de functie. Ben je al wat langer geleden afgestudeerd? Laat de bijbanen en stages dan ook achterwegen.
  • Herhaalde functie omschrijving niet, maar benoem de resultaten van je inspanningen. Je cv moet altijd gericht zijn op de prestaties en resultaten die jij hebt behaald (certificaten, competenties, bedrijfsdoelen enz.). Hieronder een voorbeeld.

 

Voorbeeld: Machine Operator
Fout voorbeeld: “Bedienen van machines en produceren van materialen. Zorgen dat het productieproces niet vastloopt en zorgen voor voldoende aanvoer van grondstoffen.”
Goed voorbeeld: “De machines van ...% naar ...% meer laten produceren. Daardoor is de personeelsbehoefte van de productieafdeling verlaagd van ...% naar ...%, wat er voor heeft gezorgd dat bedrijf X ...% meer omzet heeft behaald op jaarbasis.”

 

  • Verbind woorden uit de vacature aan je werkervaring, opleidingen en competenties. Je wil jouw cv laten aansluiten op wat de het bedrijf zoekt. Zoek voor bepaalde woorden de synoniemen op of vervang ze voor vergelijkbare woorden om herhaling uit te sluiten.
  • Gebruik actiematige werkwoorden om je ervaringen en prestaties concreet te maken. Actiematige werkwoorden zijn werkwoorden die acties uitdrukken, zoals ik: coördineerde, regelde, voltooide en ontwikkelde.
  • Gebruik geen jargon. Onthoud dat een bedrijf jouw werkzaamheden en competenties moet begrijpen.
  • Je competenties zijn onderbouwd (met cijfers en het behaalde niveau). Een beheersing van bijvoorbeeld het Office pakket is achterhaald.
  • Zorg dat je een ‘gat’ in je cv verklaart. Als je een gat in jouw cv hebt, hoeft dit geen probleem te zijn mits je deze duidelijk kunt onderbouwen. Benoem de periode en schrijf er een korte toelichting bij die eerlijk en positief is. Hieronder een voorbeeld.

 

Voorbeeld: opvulling gat in cv
Reis Azië
06/2018 - 12/2018
“De eerste 4 maanden gereisd om de culturen van de landen te ontdekken. De laatste 2 maanden benut om de Japanse taal te leren aan school X in stad X.”


Tips voor de lay out van de onderdelen werkervaring, opleidingen en competenties: 

  • Werkervaring en opleidingen zijn chronologisch ingedeeld. De meest recente eerst.
  • Je cv is eenvoudig vormgegeven. Vermijd het gebruik van overdreven decoratieve lettertypen en complexe lay-outs die verspringen.
  • Je hebt percentages, bedragen, vergelijkingen of andere belangrijke details gebruikt om je prestaties te onderbouwen. Mensen zijn dol op cijfers. Er is namelijk niks concreter dan een cijfer, percentage of getal.
  • Op een professionele foto na, zijn er geen visuele elementen in mijn cv aanwezig. Afbeeldingen en illustraties nemen veel ruimte in beslag, leiden af van de informatie en worden niet herkend door screeningssoftware. Kleine symbolen mag je gebruiken, maar met mate. Solliciteer je op een functie waar design een grote rol speelt? Voeg dan een portfolio toe als bijlage of vermeld een hyperlink naar bijvoorbeeld Instagram.
  • Zorg dat je je cv hebt laten checken door iemand anders op spel- en formuleringsfouten. Lees je tekst aandachtig door, want je wordt afgekeurd op verkeerde spelling en rare zinnen.


Kom je ruimte te kort? Ga dan deze punten na:

  • Laat school gerelateerde informatie weg. Tenzij je net bent afgestudeerd of het relevant is voor de functie is. Dan kan je het vermelden. In het algemeen zijn schoolactiviteiten overbodig. De lezer alleen weten in welke richting en op welk niveau je bent afgestudeerd.
  • Check of je verantwoordelijkheden zijn opgesomd in bulletpoints om de functieomschrijvingen bondig te houden.
  • Pas de regelafstand aan naar 0,75 pt en de marges naar 1,27 cm. Deze instellingen kan je maken in Word onder de kop 'Indeling'.


Vergeet de social media kanalen waar je op actief bent (geweest) niet:

  • Check of je LinkedIn profiel overeen komt met je ‘offline’ cv.
  • Controleer of je social media profielen aantoonbaar zijn. Dit is jouw kans om té persoonlijke informatie of foto's van feestjes af te schermen.

 


15 – 20 MINUTEN

Je bent bijna klaar. Hieronder staan nog wat extra onderdelen die je cv nóg beter kan scoren:

  • Zorg dat je referenties hebt vermeld bij de werkervaring.
  • Introductie over je zelf is weergeven. Dit zijn ongeveer 3 zinnen onder je persoonlijke gegevens waarin je omschrijft waar je goed in bent, wat je wilt leren en waarom je voor deze organisatie wilt werken. Met een profielschets zet je jouw personal brand neer.

 

Voorbeeld:  Profielschets voor een startende accountmanager
"Ik ben een afgestudeerde met bewezen en geteste vaardigheden op het gebied van inkoop, verkoop en marketing. Van jongs af aan spreek ik graag een publiek toe. Het geeft mij een kick om in het middelpunt te staan, mensen mee te nemen in mijn verhaal en te overtuigen. Ik wil bekend worden met 'upsellen' en 'cross-sellen' om mijn saleskracht te verbeteren."
Vermijd hier clichés als: 'ik ben gemotiveerd om...' en 'ik zoek een uitdaging in....'.

 

  •  Benoem, als het relevant is, jouw hobby's en interesses. Aanvoerder zijn bij jouw plaatselijke voetbalclub kan bijvoorbeeld aangeven dat je over leidinggevende kwaliteiten beschikt.
  • Als het relevant is, vermeld het vrijwilligerswerk dat je hebt gedaan. Plaats dit onder de werkervaring.


Tips voor de lay out van de extra onderdelen:

  • Gebruik niet meer dan 7 bulletpoints per functie. Zorg er voor dat jouw opsomming onder dit aantal is, want de lezer leest ze niet allemaal. Vermeld dus de meest relevante.
  • Gebruik een header om jouw cv op te laten vallen. Verwerk in dit onderdeel jouw naam en huidige functie, jouw profielschets of contactgegevens. 
  • Geef je cv aan iemand anders om te laten checken. Laat diegene, naast spelling en formulering, jouw cv checken op inhoud. Vraag vooral welke 3 dingen er blijven hangen en hoe jouw verhaal overkomt (overtuigend of niet?). Met die feedback kan je de laatste aanpassingen doen.
  • Gebruik één kleur in de opmaak om bepaalde informatie te 'highlighten'. Kies vooral een kleur die bij jou past. De lezer kan dit weer koppelen aan jouw personal brand.

 

Tot slot...


Sla je document op onder jouw volledige naam. Sla jouw document op als volgt: [voornaam], [achternaam en [cv] voordat je hem de deur uit doet. Zo kan de lezer makkelijk jouw cv terughalen in een kandidatensysteem.

Je bent klaar. Je cv kan de deur uit. Succes!

 

Direct naar alle vacatures in de regio Nijmegen.